حمل و نقل چیست؟

Posted by editor
Category:

حمل و نقل، ترابری یا ترابرد شامل انتقالات و جا به­ جایی­ های انواع کالا، انسان و حیوان می ­شود. این حمل و نقل ­ها توسط زیرساخت­‌ها صورت می­‌گیرد که شامل جاده ­ها، خطوط راه­ آهن، راه ­های آبی و هوایی و خطوط لوله حمل مواد هستند.

پروسه حمل کالا با انسان بسیار متفاوت است. در نقل و انتقالات کالا، مجوز حمل کالا، قوانین گمرکی، وزن و جنس کالا مورد نظر است ولی در حمل و نقل انسان، استاندارد بودن وسیله نقلیه مورد توجه قرار می گیرد. حمل و نقل انسان می تواند شامل حمل و نقل عمومی و شخصی باشد. در حمل و نقل عمومی از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، اتوبوس، هواپیما استفاده می ­شود ولی در حمل و نقل شخصی از وسیله نقلیه شخصی استفاده می­ شود.

حمل و نقل کالا با وسایل نقلیه مخصوص به حمل کالا صورت می­ گیرد که با توجه به نوع و اندازه کالا از یک وسیله نقلیه حمل بار مخصوص استفاده می­گردد. برای حمل و نقل برون مرزی حتما باید پاسپورت و ویزا داشته باشیم و در صورت استفاده از وسیله نقلیه شخصی، دریافت پلاک و گواهینامه بین­المللی نیز ضروری است.

انواع حمل و نقل کالا

حمل و نقل چیست

انواع روش های حمل و نقل و باربری 

انواع روش­ های حمل ونقل شامل روش­ های دریایی، هوایی، ریلی و زمینی است. هر کدام از این روش­ ها قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد که در صورت استفاده از آنها باید رعایت گردد. روش ­های زمینی امنیت و هزینه کمتری دارد اکثر افراد در نقل و انتقالات خود از روش ­های زمینی که شامل راه­ های ریلی و جاده ­ای می ­باشد استفاده می­ کنند. در ادامه هر کدام از این روش­ ها را بیشتر توضیح می ­دهیم.

  • حمل و نقل هوایی

از حمل و نقل هوایی بیشتر در مواقعی استفاده می­شود که یا نیاز فوری به تحویل کالا باشد و یا فاصله تا مقصد بسیار طولانی باشد. وزن کالا در این روش حمل و نقل بسیار مهم است و نباید از یک وزن مشخصی بیشتر باشد و فضای زیادی را اشغال کند.

  • حمل و نقل جاده ­ای

حمل و نقل جاده­ ای شامل بارگیری جزئی و کامل است. بارگیری جزئی برای جا به­ جایی بارهای کم ارزش و با وزن کم می­ باشد و در این جا به­ جایی ­ها از خودروهای سبک استفاده می ­شود. بارگیری کامل برای جا به­ جایی بارهای با ارزش و با حجم بزرگ است که برای این جا به ­جایی ­ها از وسایل نقلیه سنگین استفاده می ­شود. یکی از کم هزینه ترین و ساده ترین روش ها نسبت به دیگر روش ها است. در ضمن نسبت به دیگر روش های حمل و نقل بیشترین کارایی را هم دارند.

  • حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی بیشتر برای حمل کالاهای با مصارف صنعتی می­ باشد. این جا به ­جایی­ ها از طریق راه­ آهن صورت می ­گیرد.

  • حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی برای جا به­ جایی کالاهای بزرگ و از طریق مسیر دریا می­ باشد.

انتخاب نوع خودروی حمل و نقل با توجه به نوع و حجم کالا و مسافت جا به­ جایی می­ باشد و پس از بررسی همه ­جوانب می­ توان از هر کدام از این روش ­های باربری را انتخاب کرد.

                                                انواع حمل و نقلانواع حمل و نقل

قوانین حمل و نقل

باربری ­های درون شهری از قوانین صنفی مخصوص اتحادیه ای باربری تبعیت می ­کنند و به صورت دفاتر یا شرکت­ های باربری فعالیت می­ کنند. این قوانین شامل قوانین نظام صنفی کشور، لزوم نصب پروانه کسب در محل واحد صنفی، قوانین تعزیرات حکومتی، قوانین شهرداری و وزارت کشور می­ باشد. آشنایی با قوانین حمل و نقل هم برای رانندگان و هم برای صاحبان بار اهمیت دارد و مفید است. باربری ­های برون شهری از قوانین واحدهای صنفی تبعیت نمی ­کنند و زیرنظر وزارت راه فعالیت می­ کنند. این قوانین شامل قوانین سازمان راهداری کشور یا قوانین انجمن صنفی شرکت­ ها می ­باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید از کتاب قوانین و مقررات حمل و نقل داخلی کالا و مسافر استفاده کنید.

مزایای انواع روش های حمل و نقل

هر کدام از انواع حمل و نقل مزایا و کاربردهای به خصوصی دارند.

  • سرعت در نقل و انتقالات
  • موقعیت یابی لحظه ­ای کالا از طریق تماس با راننده
  • مناسب بودن هزینه نقل و انتقال
  • ارائه خدمات به صورت شبانه روزی
  • بسته بندی حرفه­ ای کالاها

نحوه محاسبه ی هزینه های جا به جایی

یکی از مهم ترین مسائلی که همه افراد به آن توجه می کنند هزینه باربری است  که می­ خواهند از آن استفاده کنند. شرکت باربری خوب و مناسب باید سعی کند علاوه بر ارائه خدمات مناسب از تعرفه­ های مناسبی نیز برخوردار باشد. شرکت ها می توانند برای رضایت مشتریان و جلب توجه آن ها  تخفیفات و خدمات ویژه ای در نظر بگیرند. هزینه جا به جایی در شرکت های باربری به عوامل متعددی بستگی دارد اما تخفیف هایی با مناسبت های مختلف به جذب مشتری کمک زیادی می کند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • مسافت جا به­ جایی
  • استفاده از آسانسور و یا پله در جا به­ جایی ها
  • تعداد طبقات در صورت استفاده نکردن از آسانسور
  • تعداد نفرات در کمک به جا به­ جایی­ ها
  • نحوه بسته بندی
  • حجم بار
  • نوع خودروی حمل بار
  • نوع باری که قرار است جا به جا شود

شرکت باربری تضمین بار کرج تمامی استانداردها و تعرفه های باربری را برای رضایت مشتریان خود در نظر می گیرد. همچنین تمامی تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز برای حمل و نقل را دارند که آسیبی به وسایل وارد نشود. خودروهایی که استفاده می شوند از نظر فنی بررسی می شوند ودارای اتاقک هستند تا در برابر بارندگی و آسیب در امان باشند.

Color Skin

Header Style

Nav Mode

Layout

Wide
Boxed