تاریخچه حمل و نقل

Posted by editor
Category:

تاریخچه حمل و نقل در ایران :

اولین شیوه حمل و نقل کالا، به صورت جاده ­ای و از طریق حیوانات بوده است. سپس ارابه­ های بزرگ ساخته شدند و مردم با وصل این ارابه­ ها به حیوانات به نقل و انتقالات بین جاده ای پرداختند. با رونق گرفتن تجارت بین المللی، مردم از راه­ های دریایی و به وسیله کشتی­ های بادبانی به نقل و انتقالات کالاها پرداختند. با پیشرفت علم و تکنولوژی کشتی­ های بخار، روش ­های ریلی، بالن و روش ­های هوایی و… مورد استفاده قرار گرفتند. در ایران نیز ترابری از دوران باستان تا کنون وجود داشته است.

در ابتدا نقل جاده ­ای با استفاده از ارابه و حیوانات مورد استفاده می­ شده و سپس از طریق دریایی. ساخت شناورهای دریایی در ایران به 700 سال قبل از میلاد مسیح برمی­ گردد. جا به جایی کالا در زمان ساسانیان رونق زیادی گرفت و وسایل نقلیه پیشرفت زیادی کردند. با انقلاب صنعتی و پیشرفت در روش­ های انتقال و قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم حمل و جا به جایی توسعه چشم­گیری کرد و به یکی از پیشرفته­ ترین کشورها در زمینه حمل و نقل رسید.

با به وجود آمدن ماشین آلات در ایران صنعت حمل و نقل ایران تحول بزرگی پیدا شد و این اولین باری بود که در ایران جابه جایی را ایجاد نمود.

جدیدترین تجهیزات حمل و نقل

با پیشرفت علم و تکنولوژی تجهیزات جا به جایی نیز دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. استفاده از این تجهیزات مدرن، اسباب کشی را بسیار آسان­تر از قبل کرده است. علاوه بر آسان کردن، به کارها سرعت می بخشد. به دلیل داشتن چنین تجهیزاتی بیشتر افراد اسباب کشی خود را به شرکت های باربری می سپارند. یکی از این وسایل جا به جایی جدید، تریلی است. از این وسیله برای حمل وسایل سنگین مانند یخچال استفاده می­ شود. اکثر شرکت های باربری از این نوع تجهیزات و خودروها استفاده می کنند. تنوع در خودروها باعث آسان تر شدن کارها و صرفه جویی در هزینه ها می شود. سایر تجهیزات باربری پرکاربرد و مفید عبارتند از:

  • صفحات لغزنده
  • پتوی باربری
  • تسمه باربری برای حمل مبلمان
  • روکش محافظ وسایل و اثاثیه
  • کالسکه باربری
  • چرخ حمل بار
  • جرثقیل و بالابر
  • اسکیت یا چرخ دوار

حمل و نقل

اهمیت حمل و نقل

 توسعه بازرگانی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور دارد. پیشرفت تکنولوژی جا به جایی، نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد. همچنین جا به جایی باعث توسعه روابط و باعث ایجاد تمدن می­ شود.  به طور کلی حمل و جا به جایی با توسعه یک کشور در ارتباط است و تاثیر مثبت دارد. این حمل و نقل است که به عنوان رابط بین اقلام تولیدی و بازارهای مصرف عمل می کند. حمل و نقل یک واقعیت زندگی ما است و بدون جا به جایی موثر و مقرون به صرفه، هر نوع جابه جایی از مکانی به مکان دیگر غیر ممکن می شود. جا به جایی یک عامل کمک کننده بسیار مهم در توسعه همه ملل و همچنین در هر مرحله از تمدن در این جهان بوده است.

نقش حمل و نقل در توسعه کشور

حمل و نقل بر آماده سازی نیازهای ارزی کشور تاثیر زیادی دارد. به یاد داشته باشید که اگر وسایل حمل و نقل فعلی وجود نداشت، وضعیت در این دنیای مدرن کاملاً متفاوت بود. امروزه انجام دادن سریع کارها اهمیت بسیار زیادی دارد. تصور صنعتی شدن سریع و همچنین تولید انبوه و همچنین توزیع در محل بدون زیرساخت و حمل و نقل کاملاً توسعه یافته غیرممکن است. امکانات پیشرفته در حمل و نقل نیز عامل برجسته ای در توسعه عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و تاریخی یک کشور بوده است. بخش حمل‌ ونقل یکی از مهم‌ترین و بهترین زیرساخت‌های اقتصادی کشور را شامل می شود.

Color Skin

Header Style

Nav Mode

Layout

Wide
Boxed